Wij zijn AB InBev. Als Belgisch bedrijf met een eeuwenoud brouwerserfgoed en een focus op innovatie, zetten we ons in om de natuurlijke rijkdommen te beschermen zodat nog jaren onze iconische bieren kunnen brouwen. Onze 5 brouwerijen (Leuven, Jupille, Hoegaarden, St-Pieters-Leeuw, Buggenhout) vormen het kloppend hart voor de Belgische activiteiten. AB InBev is gebouwd op een erfgoed in Leuven dat teruggaat tot 1366. Wij zijn gekend van bieren als Stella Artois, Jupiler, Leffe, Hoegaarden en Tripel Karmeliet. Onze bedrijfsmissie van AB InBev is 'Dreaming Big To Create a Future with More Cheers'. Deze toekomst veiligstellen betekent onze natuurlijke hulpbronnen beschermen. In het derde kwartaal hebben we onze CO2-voetafdruk met 14% en onze watervoetafdruk met 15% verminderd in vergelijking met 2012. Wij stellen meer dan 3000 mensen tewerk in België en exporteren naar meer dan 115 landen over de hele wereld.
Dreaming Big to Create a future with More Cheers
Welke waarden dragen jullie hoog in het vaandel?
- Duurzaamheid: Bier brouwen van de beste kwaliteit, begint met de beste natuurlijke ingrediënten. We willen de natuurlijke rijkdommen op een zo duurzaam mogelijke manier manier inzetten.
- Verantwoord alcoholgebruik: Het is onze ambitie ervoor te zorgen dat elke ervaring met bier positief is. Via onze Global Smart Drinking Goals, die in 2015 gelanceerd werden, streven we ernaar om schadelijk alcoholgebruik te verminderen en promoten we wereldwijd een cultuur van slim alcoholgebruik.
Wat zijn jullie ambities?
We hebben ambities op het vlak van duurzaamheid en verantwoord alcoholgebruik.
- Duurzaamheid: Bier brouwen van de beste kwaliteit, begint met de beste natuurlijke ingrediënten. We willen de natuurlijke rijkdommen op een zo duurzaam mogelijke manier manier inzetten.Tegen 2025 willen we het volgende verwezelijken:
- Slimme landbouw: Zonder natuurlijke ingrediënten, geen bier. Daarom bieden we programma’s aan onze landbouwers in landen als UK en Rusland aan om hen te ondersteunen en te verbinden. Ons uiteindelijke doel is ervoor te zorgen dat alle landbouwers waar we rechtstreeks mee samenwerken, vakbekwaam, verbonden en financieel zelfredzaam zijn.
- Waterbeheer: Zonder water, geen bier. Water is ons belangrijkste ingrediënt en we moeten deze natuurlijke bron zoveel mogelijk beschermen. Daarom is waterefficientie cruciaal in al onze processen. Jaar op jaar proberen we ons waterverbuik te doen dalen.
- Circulaire verpakking: Onze verantwoordelijkheid gaat verder dan alleen maar het brouwen van bier. Ons doel is om ervoor te zorgen dat tegen 2025 100% van onze verpakkingen herbruikbaar zijn of grotendeels bestaan uit gerecycleerd materiaal. In België hebben we onze doelstelling al bereikt, gezien dat meer dan 60% van onze verpakkingsmix herbruikbaar is.
- Klimaatactie: Bij AB InBev willen we een deel zijn van de oplossing. Daarom streven we ernaar dat 100% van onze elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare bronnen en de CO2-uitstoot met 25 % zal dalen tegen 2025. In België brouwen we al met 100% hernieuwbare elektriciteit.
- Verantwoord alcoholgebruik: Het is onze ambitie ervoor te zorgen dat elke ervaring met bier positief is. Via onze Global Smart Drinking Goals, die in 2015 gelanceerd werden, streven we ernaar om schadelijk alcoholgebruik te verminderen en promoten we wereldwijd een cultuur van slim alcoholgebruik tegen 2025.
- City Pilot: Het schadelijk gebruik van alcohol met minstens 10% verminderen in zes steden tegen eind 2022. De beste praktijken wereldwijd toepassen tegen eind 2025. Leuven is een City Pilot voor Europa.
- Product Portfolio: We hebben de ambitie om tegen 2025 ervoor te zorgen dat 20% van ons biervolume bestaat uit laag- en non-alcoholische bieren.
- Verantwoorde marketing: Tegen eind 2025 $1 miljard USD investeren in smart drinking marketingcampagnes en aanverwante programma's in al onze markten.
- Informeren rond alcoholgebruik: Tegen eind 2020 een smart drinking boodschap op alle etiketten van onze bieren plaatsen. Tegen eind 2025 de kennis over alcoholgebruik in de gezondheidszorg vergroten.