Basketbal lijkt heel simpel: twee ringen, twee ploegen, 1 bal. Kinderspel, toch?

Gelukkig is basketbal wel gemakkelijk om te volgen, maar de regels zijn toch een stukje ingewikkelder en kunnen al eens voor verwarring zorgen. Om de leken onder onze fans op weg te helpen in deze mooie sport geven we alvast meer uitleg over drie belangrijke items: het speelveld, het team en de tijd.

 

Speelveld 

Het spreekt voor zich: we beginnen met het speelveld. Een basketbalveld heeft twee speelhelften met in elke speelhelft een ring of basket die op 3,05 meter hoogte hangt. Het veld is in zijn geheel 28 meter lang en 15 meter breed. Op een basketbalveld zijn er heel wat rechte en  ronde lijnen. Wij gaan dieper in op de belangrijkste.

 

Het spreekt voor zich: we beginnen met het speelveld. Een basketbalveld heeft twee speelhelften met in elke speelhelft een ring of basket die op 3,05 meter hoogte hangt. Het veld is in zijn geheel 28 meter lang en 15 meter breed. Op een basketbalveld zijn er heel wat rechte en ronde lijnen. Wij gaan dieper in op de belangrijkste.

De baselines en de sidelines bakenen het speelveld af.
De middenlijn ligt in het midden van het veld en verdeelt het speelveld in twee identieke helften. De cirkel in de middenlijn wordt op een wedstrijd maar 1 keer gebruikt: bij de opworp. 

De driepuntlijn is een U-vormige lijn rond de basket van waarbuiten driepunters gemaakt kunnen worden. Alles wat van binnen deze lijn wordt gescoord is twee punten waard.

De rechte lijn het dichtst bij de ring is de vrijworplijn. Een vrijworp wordt -zonder verdediging- van achter deze lijn genomen en is één punt waard. Deze lijn maakt tevens deel uit van de bucket. Dit is de rechthoek onder de ring die ook wel de paint wordt genoemd.

De halve cirkel onder de basket, de no charge semicirkel, bakent de zone voor aanvallende fouten af.

 

 

Team

1 Point Guard:

De spelverdeler die het overzicht bewaart en de tactische lijnen uitzet (bij HLU: Cliff Hammonds).

2 Shooting Guard:

De flexibele en snelle scoorder, zowel in shots als dunks (bij HLU: Anthony Lambot).

3 Small Forward:

Veelzijdige functie die vaak switcht tussen aanvallen en verdedigen, en gekend staat voor de assists (bij HLU: Leander Dedroog).

4 Power Forward:

Krachtige en snelle speler die inzet op rebounds, blocks en regelmatig scoort (bij HLU: Jonas Delalieux).

5 Center:

Grootste speler van het team. Nadruk ligt op verdedigen en blokkeren van tegenpartij (bij HLU: Yannick Desiron).

 

Tijd

Een basketbalwedstrijd bestaat uit 4 quarters van 10 minuten. Bij elke onderbreking van het spel of bij elke time-out wordt de klok stopgezet, waardoor een quarter in werkelijkheid langer duurt dan die effectieve 10 minuten. Tussen het eerste en tweede quarter en tussen het derde en vierde quarter is er een korte pauze van 2 minuten. Na het tweede quarter is de wedstrijd halverwege en is er 15 minuten rust voorzien, waarin de coach in de kleedkamer de wedstrijd bespreekt. Indien er op het einde van het vierde quarter geen winnaar is, volgt er een verlenging van 5 minuten, ook overtime genoemd. Er kunnen meerdere verlengingen plaatsvinden tot er een winnaar is.

 

          

Tijdens de wedstrijd is het de shotclock die aftelt een zeer belangrijk onderdeel. De ploeg in balbezit moet binnen de 24 seconden een doelpoging ondernemen. Indien dit niet gebeurt, gaat de bal naar de tegenstander. Daarnaast moet de bal binnen de 8 seconden over de middellijn in het aanvallende vak zijn. Als de klok op 0 seconden komt te staan, hoor je een luide buzzer.

 De shotclock wordt gereset naar 24 seconden in geval van:

• nieuw balbezit
• score

De shotclock kan ook gereset worden naar 14 seconden in geval van:

• een aanvallende rebound met minder dan 14 seconden op de shotclock
• een persoonlijke fout van de tegenstander met minder dan 14 seconden op de shotclock

De shotclock wordt niet gereset:

• bij een inworp die geen gevolg is van een fout, waarbij de aanvallende ploeg het balbezit behoudt.

• bij een persoonlijke fout van de tegenstander met meer dan 14 seconden op de shotclock

 

 

Stats

Stats ofwel statistieken, in het basketbal zijn numerieke gegevens die worden bijgehouden om de prestaties van individuele spelers en teams te meten. Enkele voorbeelden van stats zijn punten, rebounds, assists, steals en blocks.

Deze stats zijn van groot belang omdat ze inzicht geven in de bijdrage van spelers aan het team en hun individuele prestaties. Coaches gebruiken deze stats bijvoorbeeld om te bepalen welke spelers het beste presteren en welke tactieken effectief zijn tijdens wedstrijden. Scouts en recruiters gebruiken stats om talent te beoordelen en spelers te selecteren voor het team.

Daarnaast worden stats ook gebruikt om records bij te houden en geschiedenis van de sport vast te leggen. Al met al spelen stats een cruciale rol in het basketbal en helpen ze bij het analyseren, verbeteren en promoten van de sport. Hieronder volgt een uitleg van enkele belangrijke statistieken:

  • PTS: Punten die een speler/ team heeft gescoord
  • AST: Assists, het aantal keren dat een speler een score voorbereidt door de bal aan een teamgenoot te passen
  • 2PT: Tweepuntschoten, het aantal keren dat een speler van binnen de 3 punt lijn scoort. Dit kan door een lay-up, shot of een dunk.
  • 3PT: Driepuntschoten, het aantal keren dat een speler scoort vanaf de vrijworplijn.
  • DREB en OREB: Defensieve rebounds en aanvallende rebounds, het aantal keren dat een gemiste schotbal vangt, ofwel op de verdedigende helft van het veld, ofwel op de aanvallende heft op het veld.
  • PF: persoonlijke fout, het aantal keer dat een speler een overtreding begaat.
  • DF: Drawn fouls, het aantal keer dat een speler een fout uitgelokt heeft.
  • FV: in favor, Het aantal keren dat een speler een doelpoging van de tegenstander weet te blokken.
  • AG: Against, Dit geeft weer hoe vaak een speler zijn doelpogingen zijn geblokt geweest.
  • TO: Turnovers ofwel balverlies: het aantal keren dat een speler de bal verliest door bijvoorbeeld een slechte pas te geven of de bal te laten stelen door de tegenstander
  • IDX: Index, een getal dat de prestaties van een speler samenvat op basis van verschillende statistieken zoals punten, rebounds, assists en steals.

Door deze statistieken te analyseren, kunnen coaches en analisten bepalen welke spelers en teams het beste presteren en welke gebieden voor verbetering vatbaar zijn.

 

Als we met deze kennis de match van Hubo Limburg United tegen Circus Brussels Basketball (2022-2023) gaan analyseren kunnen we het volgende concluderen.

PTS: Hubo Limburg United heeft deze match 102 punten gemaakt. Dit kan door zowel een 2 punter, 3 punter of een vrij worp te scoren. Deze match is er veel gescoord maar liefst 102 punten de score van hubo Limburg united ligt meestal tussen de 65 en 80 punten.

AST: 29 assists zijn er gegeven deze wedstrijden. Er zijn deze wedstrijd enorm veel assists gegeven dit heeft natuurlijk ook te maken met de hoge scoren. Onze united boys gaven 18 assists gemiddeld dit seizoen.

2PT: Hubo Limburg United heeft 33/46 van zijn 2 punt pogingen gescoord. Zo heeft Hubo Limburg United 71,7% van zijn 2 punt pogingen gescoord. 71,7% is erg hoog. Er word gestreefd naar 50% te scoren van de 2 punt pogingen.

3PT: 8/24 van de driepuntshots zijn gescoord. Dit is 33,3%. Dit klinkt weinig maar het gemiddelde van de gemaakte driepuntshots per wedstrijd ligt rond de 30%.

VW: Van de gekregen vrij worpen kon Hubo Limburg United 12/22 scoren. Goed voor zo een 12 punten. De afwerking van onze vrij worpen ligt hier eerder laag. Vrij worpen zouden meer dan 80% van de tijd gescoord moeten worden.

DREB en OREB: In deze match kon Hubo Limburg United 21 keer de rebound nemen wanneer ze aan het verdedigen waren dus een defensieve rebound. Aan de andere kant konden ze 11 offensieve rebounds pakken. Defensief rebounds waren deze wedstrijd onder het gemiddelde. Dit seizoen pakte ze er gemiddeld 23. Offensieve rebounds daarin tegen waren talrijk hier ligt het gemiddelde slechts op 8.

PF en DF:  Hubo Limburg United heeft tegen circus Brussel Basketball 18 fouten gemaakt (PF). En er zijn 24 fouten tegen Hubo Limburg United gemaakt (DF). Er zijn 18 fouten gemaakt deze wedstrijd dit is een normaal gemiddelde voor een wedstrijd. Ze hebben 24 fouten tegen gekregen dit ligt aan de hoge kant maar kan nog steeds als gemiddeld gezien worden.

Hubo Limburg United heeft 8 turnovers of te wel 8 keer de bal verloren in deze wedstrijd. Onze united boys wisten deze wedstrijd goed de bal te behouden. Er word natuurlijk gestreefd naar een zo weinig mogelijk balverlies.

 

 

Stats zijn een hulpmiddel en geen definitief beoordelingsmiddel. Je mag je hier zeker niet op blindstaren als coach of als fan. Op stats zien wij bijvoorbeeld niet volledig hoe impactvol de defense van een bepaalde speler is en zoals we allemaal weten, begint het spelletje met goede defense.  

Je hebt ook geavanceerde stats of analytics die veel nuttige info aan de coaches geven, zoals onder andere ‘de pace’ (tempo) waar wij mee spelen of waar de hotspots (favoriete shootingspots) van spelers liggen, je offensieve rating en je defensieve rating. Allemaal info die wij ter onzer beschikking hebben en kunnen uitrekenen. 

Maar laten we vooral onthouden vanuit jullie perceptie (en toch ook de onze J), dat we graag zien dat spelers hard werken, energie brengen en elke week aan jullie, de supporters, laten zien dat ze voor Limburg willen strijden! 

 

 

 

 

Fouten en scheidsrechters 

Fouten komen zeer vaak voor op het basketbalveld en, hoewel dit onnatuurlijk lijkt, worden er soms zelfs bewust fouten gemaakt om het spel te verstoren. Er zijn dan ook heel wat verschillende soorten fouten. 

Type Fouten: 

Persoonlijke fouten 

Elke speler mag maximaal 5 persoonlijke fouten maken doorheen een wedstrijd. Na de vijfde persoonlijke fout moet de speler het veld verlaten en mag hij niet meer worden opgesteld. 

  • Een fout op een speler die een doelpoging onderneemt, levert vrijworpen op. Als de fout binnen de driepuntlijn wordt gemaakt, zijn er 2 vrijworpen. In het andere geval zijn het er 3. 
  • Een fout op een speler die geen doelpoging onderneemt, levert een inworp op. 
  • Een speler kan ook een aanvallende fout maken op een verdediger. Dit levert een inworp op voor het verdedigende team.  

 

 

Ploegfouten 

Elke persoonlijke fout telt ook als ploegfout. Een team mag maximaal 4 ploegfouten per quarter maken. Vanaf de vijfde ploegfout krijgt de tegenstander telkens 2 vrijworpen, tenzij de fout door de aanvallende ploeg gemaakt wordt.  

Bij een fout op een doelpoging levert dit 2 vrijworpen op. Bij een driepuntpoging krijgt men dan weer 3 vrijworpen. Wanneer een shot wordt gescoord met een fout erop, krijgt de aanvaller 1 bonusworp.  

 

Technische fouten 

Een technische fout kan gefloten worden tegen de coach, assistent coach of spelers voor misplaatst gedrag, gebaren en opmerkingen zoals protest of pogingen tot onsportief contact. Dit levert 1 vrijworp en een inworp op. 

Onsportieve fouten 

Een onsportieve fout is een fout waarbij de speler enkel tot doel heeft het spel te stoppen, zonder de intentie om de bal te spelen. Dit kan bijvoorbeeld excessief fysiek contact zijn. Dit levert 2 vrijworpen en balbezit op.  

 

Uitsluiting 

Dit gebeurt enkel bij een flagrant onsportieve fout, bijvoorbeeld een vuistslag of een vechtpartij. Dit kan ook na 2 onsportieve of technische fouten of in combinatie. Bijgevolg wordt de speler automatisch uitgesloten. 

Alle fouten worden aangeduid op het scorebord.

 

 

Op elke wedstrijd van ons A team zijn er maar liefst 3 scheidsrechters aanwezig, met 1 scheidsrechter die de leiding neemt. Je ziet dan ook heel regelmatig de armen de lucht in gaan, maar wat betekenen die gebaren nu allemaal? We zoomen in op enkele van de meest frequente signalen. 

Start en stop van de klok: 

Het is aan de scheidsrechter om een signaal te geven wanneer het spel start, stopt of onderbroken wordt en de wedstrijd en de klok bijgevolg verder loopt of niet. Dit is zowel van toepassing voor de wedstrijdklok als voor de shotklok. 

1, 2 of 3 punten: 

De scheidsrechter geeft de hoeveelheid van de gescoorde punten per actie door. Bij een driepunter worden beide handen gebruikt als deze binnen gaat. 

Loopfout: 

Indien er meer dan 2 stappen worden gezet zonder te dribbelen met de bal, spreken we over een loopfout. Dit levert een inworp op voor de tegenpartij. 

Dubbel dribbel: 

Wanneer een speler stopt met dribbelen en vervolgens opnieuw start met dribbelen, hebben we te maken met een dubbel dribbel. Ook dit levert een inworp op voor de tegenpartij. 

Fout: 

De scheidsrechter gaat naar de tafel van de officials om het type fout aan te geven en wie de fout heeft gemaakt. De klok stopt bij iedere fout.  

 

Volg ons op Facebook Instagram YouTube LinkedIn