Met 155 winkels verspreid over heel België vind je steeds een Hubo bouwmarkt bij jou in de buurt. Hubo is de geliefde trekpleister voor de doe-het-zelver dankzij het ruime assortiment, de prima prijs/kwaliteitverhouding, de overzichtelijke winkelinrichting en de niet-te-missen promoties. Bij Hubo vind je alles voor jouw klussen in en rond het huis. 

Klus? Hubo dus!

Interview met Tom Heeren, eigenaar van Groep Heeren met o.a. 20 Hubo-winkels en bestuurslid van onze club

 Hubo & Limburg United, sinds dag 1 van de club een onafscheidelijk duo! Was het liefde op het eerste gezicht?

Een aantal Limburgse ondernemers en voormalig gouverneur Herman Reynders klopten destijds aan met de vraag of wij het project wouden steunen. Naar visibiliteit toe had ik zeer veel interesse, maar de sport op zich interesseerde me totaal niet. In eerste instantie was het enige doel dan ook om de naamsbekendheid van Hubo te vergroten. Na lang aandringen ben ik uiteindelijk dan toch naar een wedstrijd gaan kijken en was ik meteen verkocht aan het dynamische spel en de sfeer rond het veld! Enkele maanden later werd ik dan ook lid van de Raad van Bestuur.

Wat is jouw rol als bestuurslid?

Een sportclub leiden leunt nauw aan bij het leiden van een onderneming. Hubo Limburg United is een KMO met 20 werknemers op de payroll en het is belangrijk dat de structuur en het budget goed zit. Met Groep Heeren ondersteunen wij de club boekhoudingkundig, maar nemen we ook een aantal belangrijke taken zoals de jaarlijkse licentieaanvraag, subsidieaanvragen en de leasing van het wagenpark voor onze rekening. Daarnaast wonen er op dit moment 10 spelers in ons oud kantoorgebouw aan de Kempische Steenweg (nvdr-de oude kantoren van Groep Heeren werden in 2017 omgebouwd tot het Playershome). Je kan dus wel stellen dat Hubo Limburg United en Groep Heeren op meerdere vlakken zeer nauw verbonden zijn!

Je spreekt over Groep Heeren, maar voor de leken onder ons: wat is Groep Heeren?

Het sponsorship met Hubo is eigenlijk een samenwerking tussen Hubo België en Groep Heeren, de grootste Hubo franchisenemer in België met 20 winkels in Limburg en Antwerpen. Groep Heeren op zich omvat echter meer dan de doe-het-zelf winkels. Zo vallen bijvoorbeeld ook de 7 Walth houthandels onder onze groep en o.a. het afwerkingsbedrijf Romulus & Remus, beiden tevens ook partner van Hubo Limburg United. Daarnaast zijn we binnen de groep ook actief in projectontwikkeling, voornamelijk retailcomplexen en appartementen.

Naast Hubo Limburg United ben je ook hoofdpartner van Hubo Handbal, de fusie tussen Initia & Handbal Tongeren. Vanwaar deze keuze?

Bij handbal was ik in eerste instantie persoonlijk iets nauwer betrokken. Mijn beide zonen speelden namelijk al van kinds af aan bij Initia en zijn nu basisspelers bij het eerste en tweede team (nvdr-zoon Rob schopte het onlangs zelfs tot de selectie van de nationale ploeg). Zoals zoveel clubs had Initia het moeilijk om de eindjes aan mekaar te knopen en voldoende vrijwilligers te vinden. In het handbal komen 4 van de 6 Beneleague ploegen uit Limburg wat voor een te grote concurrentie zorgt. Dit alles heeft ons doen beslissen om een fusie aan te gaan met Handbal Tongeren en de naamwisseling door te voeren. 

We kunnen dus spreken over een duidelijke voorkeur voor zaalsporten?

Zaalsportclubs moeten heel wat inkomsten missen die professionele voetbalclubs wel krijgen zoals bijvoorbeeld transfergelden en tv-rechten, wat het sowieso harder maakt om een mooie club uit te bouwen. Daarnaast kan je met hetzelfde budget veel meer betekenen voor een zaalsportclub. Waar je hoofdpartner bent bij een zaalsportclub, ben je binnen voetbal slechts 1 van de vele.

Werpt de naamsponsoring van deze sportclubs zijn vruchten af?

Jazeker, anders bleven we het niet doen! (lacht) We merken dat de naamsbekendheid van Hubo is toegenomen. 10 jaar geleden was Hubo enkel bekend in die gemeenten waar we een vestiging hadden, nu zijn we top-of-mind in de ganse provincie. We zijn natuurlijk ook blijven inzetten op onze bestaande marketingkanalen, zoals huis-aan-huis folders en mooie promo’s, maar het imago van een bedrijf wordt steeds belangrijker. Daarnaast leveren de Nielsen studies jaarlijks ook interessante cijfers aan. Zo bleek uit de studie van seizoen 2018-2019 dat de investering in Hubo Limburg United het dubbele had opgeleverd in media exposure. Dat is natuurlijk een zeer mooi resultaat!

Door je naam te verbinden aan de club bereik je natuurlijk een zeer breed publiek. Welk publiek is voor jullie het meest interessant?

Hubo Limburg United staat gekend als een familiale club met een zeer gemengd publiek, waardoor we midden in de doelgroep van doe-het-zelvers zitten. Maar ook binnen de Business Community, het netwerk van de Hubo Limburg United partners, heb ik al heel wat interessante mensen mogen ontmoeten. De gunfactor bij de partners van de club onderling is heel erg groot en het is een aangenaam kader om in te netwerken, in een ongedwongen sfeer.

Je bent zelf ook al meermaals host geweest van een event voor de Business Community?

Eigenlijk is mijn liefde voor mooie wagens uitgegroeid tot een uit de hand gelopen hobby. In 2019 heb ik deelgenomen aan de 24 Uren van Zolder en zelfs aan een aantal internationale races. Een unieke ervaring, maar het vraagt veel tijd en je moet steeds voor de volle 100% geconcentreerd zijn. Voorlopig hou ik het dus op meer ontspannen ritten op onder andere de Lotus trackdays, waar heel wat partners uit ons netwerk al hebben mogen meerijden als co-piloot. Voor hen een unieke ervaring, maar ook voor mij fijn om andere partners op een heel andere manier te leren kennen.

Ongetwijfeld een herinnering die hen lang zal bij blijven! We kaatsen de bal nog even terug om af te sluiten: welk Hubo Limburg United moment is jouw favoriet?

De duels in de halve finale van de play offs tegen Oostende in het tweede seizoen van de club. Oostende had vijf wedstrijden nodig om ons uit te schakelen en elke wedstrijd was even spannend! Het is tot nu toe het moment dat we het dichts bij het kampioenschap waren…   Maar elke gewonnen wedstrijd blijft een hoogtepunt en een fijn moment. Ik ben dan ook erg benieuwd naar wat de BNXT competitie ons verder zal brengen.

Volg ons op Facebook Instagram YouTube LinkedIn